ENKHUIZEN – Op vrijdag 26 september vond de jaarlijkse werksessie toerisme plaats, georganiseerd door het Toeristisch Overleg Enkhuizen (TOE) en de gemeente Enkhuizen. Dit jaar stond de bijeenkomst in het teken van het thema ‘Op nautische toer’. Met een inspirerende route langs verschillende nautische bedrijven en organisaties kwamen gemeentebestuur, bestaande uit college- en raadsleden, en toeristische partners samen om kennis te delen en de samenwerking te versterken.

Bezoek aan Compagnieshaven, Joosten Watersport en Brovo Scheepsbouw

Na de ontvangst in de Compagnieshaven door directeur Jeroen Mulder, wandelden de deelnemers via de nieuwe speeltuin naar Joosten Watersport. Remco Lub lichtte hier de ontwikkelingen in de watersportbranche toe. Vervolgens bracht de groep een bezoek aan Brovo Scheepsbouw aan de Paktuinen, waar eigenaar Bart Galama de aanwezigen meenam in het werk aan schepen en hun toekomstplannen voor het bedrijf.

Gemeentelijke havenvisie en toeristische strategie

In restaurant de Enkhuizer Visafslag werd stilgestaan bij de rol van de gemeentelijke havens. Deciree Laan, afdelingshoofd Gemeentelijke Havens, presenteerde de nieuwste cijfers en een doorkijkje naar het nieuwe ambitiedocument havens voor Enkhuizen. Aansluitend gaf Muriel de Ruiter, team economie - toerisme Gemeente Enkhuizen, toelichting op de acties binnen de toeristische visie ‘Welkom in Enkhuizen 2024-2030’.

Afsluiting aan boord Eensgezindheid

De werksessie werd afgesloten aan de Gependam, aan boord van zeilschip Eensgezindheid. Schipper en eigenaar Peter van Weelderen vertelde over de chartervaart en er kon een kijkje genomen worden op het schip. Ook gingen de deelnemers in gesprek over de kansen en uitdagingen voor Enkhuizen als nautische en toeristische bestemming.

Waardevolle verbinding

Met de aanwezigheid van het college van B&W, raads- en commissieleden en toeristische partners bood de werksessie een waardevol moment van ontmoeting. “Het is ontzettend belangrijk om letterlijk en figuurlijk samen op pad te gaan,” aldus Annemieke Hageman, directeur van Stichting Marketing Enkhuizen. “Deze werksessie laat zien hoe sterk het nautische DNA van Enkhuizen is en hoe we samen kunnen bouwen aan een toekomstbestendige toeristische sector.” De bijeenkomst benadrukte het belang van samenwerking tussen gemeente en toeristische sector en bood nieuwe inspiratie om Enkhuizen te blijven positioneren als nautische trekpleister van formaat.