ENKHUIZEN - Tijdens de winterbijeenkomst van de Vereniging Vrienden van het museum op 7 december 2018 presenteert het Zuiderzeemuseum zijn nieuwste aanwinst, het schilderij ‘Een bezoek aan het Louvre, Parijs’ van Johannes Marius ten Kate (1859-1896). Het schilderij is in 1881 gemaakt en was niet eerder in het publieke domein te zien. De aankoop van dit topstuk is mede mogelijk gemaakt door de steun van de Vereniging Vrienden van het Zuiderzeemuseum en het Van Heemstra Meybaum Fonds. Het werk is vanaf 8 december te zien in de vaste tentoonstelling ‘Reis rondom de Zuiderzee’ in het binnenmuseum.

Het schilderij is vervaardigd met olieverf op paneel met een afmeting van 75 x 50 cm. Het laat zien hoe er eind 19e eeuw al spelenderwijs naar de klederdracht werd gekeken. De twee jonge vrouwen in Volendamse klederdracht staand naast het topstuk ‘De Venus van Milo’ uit de Louvre collectie geven het geheel een geestige tegenstelling. Het beeld staat symbool voor eeuwige schoonheid. Wellicht gaat het hier om een vergelijking tussen Eeuwige schoonheid en Hollandse schoonheid uit Volendam. Dit dorp was rond 1880 in opkomst bij kunstenaars, die waren getipt door de Franse schrijver Henri Havard, die in 1873 het dorp met de klederdracht als exotisch bestempelde. Een bijzonder detail is, dat de man met baard rechts van de ‘Venus van Milo’ meer oog heeft voor de twee Volendammer dames dan voor het beroemde marmeren beeld. Zo te zien is het een kunstenaar, die middels een schetsje probeert om de twee exotische schonen op papier vast te leggen. Is het een link naar het inmiddels door kunstenaars ontdekte Hollandse vissersdorp Volendam?

Collectie Zuiderzeemuseum
Het werk ‘Een bezoek aan het Louvre, Parijs’ is een bijzondere aanvulling voor het museum, dat dit soort werken verwerft om de Zuiderzeecultuur in beelden en verhalen vast te leggen. In de collectie van het Zuiderzeemuseum bevinden ook enkele schilderijen van dezelfde schilder, zoals ‘Haven te Volendam’ (1895) en ‘Hooioogst op Marken’.

Over Johannes Marius ten Kate
Johannes Marius ten Kate stamde uit een kunstenaarsfamilie. Hij was de zoon van de romantische kunstschilder Mari ten Kate, van wie hij waarschijnlijk ook het vak keerde. In 1881 maakte Ten Kate een studiereis naar Parijs, waar hij onder invloed kwam van het impressionisme. Het is aannemelijk dat hij tijdens deze studiereis één van de belangrijkste musea ter wereld, het Louvre, bezocht en daarbij kennis nam van de ‘Venus van Milo’ die het museum in 1880 had verworven. Vanaf 1874 woonde en werkte Ten Kate in Den Haag. Meestal wordt hij gerekend tot de Haagse School, hoewel hij zijn romantische wortels nooit verloochende. Ten Kate overleed in 1896 op 36-jarige leeftijd. Zijn werk bevindt zich onder andere in de collectie van het Gemeentemuseum Den Haag.

Over het Zuiderzeemuseum
Het Zuiderzeemuseum richt zich op de geschiedenis, de actualiteit en de toekomst van het voormalige Zuiderzeegebied. In het buitenmuseum staan authentieke panden uit dorpen uit dit gebied. Hier komt jong en oud in aanraking met de Zuiderzeecultuur. Zo kunnen bezoekers een touw slaan, op bezoek bij Urker inwoners of mee-eten in een huishouden van 1920. In het binnenmuseum maken bezoekers kennis met kunst, cultuur en erfgoed van voor en na de afsluiting van de Zuiderzee. Ook is er een schepenhal vol historische schepen. Kenmerkend voor het Zuiderzeemuseum is dat het de cultuurhistorische collectie verrassend verbindt met hedendaagse kunst, vormgeving en design. In 2016 riep de internationale beoordelingssite TripAdvisor het museum uit als een van de beste musea van Nederland. In 2017 heeft het museum deze hoge waardering behouden.