NOORD HOLLAND - Uit berekeningen van actiegroep HoogOverijssel blijkt dat het vliegverkeer van en naar Lelystad Airport, meer geluidsoverlast gaat geven dan wat er in het onderzoek van het Nationaal Lucht en-Ruimtevaartcentrum staat. Wat dit voor West-Friesland betekent is nog niet helemaal duidelijk. "We hebben geen precieze berekeningen gemaakt voor deze regio, maar die vliegtuigen ga je zeker horen", vertelt Leon Adegeest van HoogOverijssel.

Het viel Adegeest afgelopen zomer op dat er in de cijfers van het ministerie van Infrastructuur en Milieu stond, dat vliegtuigen op 900 meter geen geluidsoverlast produceren. Hij kon dat niet geloven en besloot er zelf berekeningen op los te laten. Met zijn achtergrond, een studie aan de TU Delft en een eigen software-bedrijf, was dat ook mogelijk.

Lees ook: 'Vliegtuigen razen straks op 800 meter boven Enkhuizen'

Adegeest kwam erachter dat het ministerie rekenmodellen had gebruikt waarbij vliegtuigen stationair aan de grond staan, zonder gas te geven. Dit gaf geen realistisch beeld. Vliegtuigen in de lucht moeten gas geven en dat maakt dus ook meer geluid. Door dit gegeven mee te nemen in zijn berekeningen, concludeerde hij dat het gebied dat te maken krijgt met geluidsoverlast door Airport Lelystad groter is dan gedacht.

Lees ook: Schiphol wil garanties om Lelystad Airport

In hoeverre West-Friesland hiermee te maken krijgt is nog niet helemaal duidelijk. In november worden de definitieve vliegroutes bekend gemaakt. Luchtverkeersleiding Nederland laat weten dat de vliegtuigen op 1800 meter komen aanvliegen tussen Andijk en Enkhuizen. "Daarna stijgen ze heel snel door, want ze moeten zo snel mogelijk boven het verkeer van Schiphol vliegen", vertelt een woordvoerder.

Omgevingsgeluid
Adegeest denkt dat de hoeveelheid geluidsoverlast van overvliegende vliegtuigen in West-Friesland, afhankelijk is van het omgevingsgeluid. "Vliegtuigen op 1800 meter hoogte, hoor je in een drukke winkelstraat minder dan in een rustige achtertuin."

Het ministerie heeft na meerdere gesprekken met Adegeest, en zijn actiegroep, toegegeven dat er onjuiste berekeningen zijn gemaakt naar de geluidsoverlast en laat de gegevens herstellen. Staatssecretaris Dijksma denkt niet dat dit gevolgen zal hebben voor de vliegroutes.

Petitie
Vanaf 2019 stijgen en dalen veel vliegtuigen vanuit Airport Lelystad over de regio's West-Friesland en de Kop van Noord-Holland. Zes keer per uur. Met donderend geraas op minder dan 2 kilometer hoogte en dat elke tien minuten.

Wij, PWF Medemblik/SP oost WF/ Oké Koggenland/Progressief Drechterland/SP Hoorn/OPStedebroecconstateren:- Dat er nieuwe vliegroutes komen, die laag boven West-Friesland gaan.

  • Dat dit leidt tot onnodige toename van geluidshinder voor bewoners, recreanten en natuur.

  • Dat er geen MER (onafhankelijk onderzoek) is gedaan.

  • Schiphol Group en het Rijk onze regio verkwanselen. Dat laten we niet gebeuren!

Klik hier om de petitie te tekenen.